29 Nisan 2015 Çarşamba

Bilmeden Hayal Edebilir Miyiz?

Uzay ve onun hakkında bişeyleri hayal etmek bende gerçekten yok. Bazı şeyler okuyorum... Okuyorum okuyorum okuyorum sonra bi bakmışım anlamamışım. Diyorum ki "Herhalde bu konular hakkında az daha bişi okursam anlarım". Sonra devam ediyorum okumaya anlamaya karşı olan inancımı yitirmeden. Okuyorum okuyorum okuyorum... Evde yok. Yok yani. Nak nak. Kim o? MİSTIR NOBADİ. Resmen ses yok. Yammin ediyorum bazen hayal edebilmek için gözlerimi sıkıtğım oluo. Diyorum ki "Hadi Cambi yapabilirsin. O kadar bilim kurgu izleyen seven adamsın. Alt tarafı Kozmik Ufuk hayal edecen" diyorum. Olmuo. İlgim mi daalıo nedir. Bizim Ufuk falan gelio aklıma. Çocuk diorum napıodur kimbilir şimdi kaliforniada. Orda çünkü o. Kaliforniada. Töbe töbe. Bazıları mesela şu şekilde;

"Holografik evren prensibinin matematiksel hesaplamalarına göre gerçekte bir boyut daha az olmalı" - 3 boyutlu evren için söylenmiş.

"
 ...büyük kozmik bir ufukta iki boyutlu bir resim..."

"...
negatif eğriliklere  sahip egzotik uzaylar..." - Burda mesela aklıma pavyon ışıklandırmaları gelio morlu yeşilli.

"...
bu gibi uzaylar evrenimizin de içinde olduğu uzaydan farklıdır." - Evrenimizin dışında olduğu uzay da mı var aq.

"...
bilim insanları tarafından elde edilen sonuçlar ise holografik prensibin  düz uzay-zamanda yer aldığını öngörüyor." - Düz uzay-zaman biraz beni rahatlatıo açıkçası. Oh diyorum ya. Dümdüz.
"...anti-de-sitter uzaylardaki kütleçekimsel teorilerle, bir boyut daha az uzaydaki kuantum alan teorilerinin birbirine tekabül ettiği" - Merhaba."Kütleçekimsel fenomen üç boyutlu uzayda tanımlanır ; iki boyutlu uzayda kuantum parçacıkların davranışını sadece iki boyutta hesaplar. Sonuçta her iki hesaplamada birbirini eşliyor. Bu nedenle bunun gibi eşitliğin çıkması sürpriz değil." - Değil tabi.

"...
evrenimizdeki tekabül prensibi...."
"
Bir kaç yıl önce hayali bile mümkün olmayan kütleçekimi teorisindeki kuantum bilgi ve dolanıklık entropisi hakkında bile konuşabiliriz." - Yaşasın.

Yani işte bilim falan biraz da böyle bişey. Bunları okuyup anlamadıkça gerçekten yaşadığımı da tam olarak algılayamıyorum. İnsan uzayın neresinde nasıl bir pozisyonda olduğunu bilmeden algılayamadan yaşayabiliyor evet. Ama bu sadece nefes alıp vermekten ibaret. Bu şekilde sadece nefes alıp vermek gerçekten hiç sağlıklı değil özünde.

Hiç yorum yok: